Het verhaal van de BE-51-60

De BE-51-60 is een Mercedes Unimog S404-114

De “S” staat voor “Sonderausführung” en de S404 was de eerste Unimog die vanaf de start voor militair gebruik werd ontworpen. Ik heb deze in 2003 kunnen kopen, hij was toen nog maar net met groot verlof bij de Bundeswehr. De Unimog zelf is van 1965 maar de shelter is van 1989. In dat jaar is ook alles vernieuwd zoals motor, versnellingsbak, assen etc. en de Mog is daarna tot midden 2002 in gebruik geweest bij “2-210L”.

De aanduiding “2 210L” geeft aan dat de Unimog voor het laatst in gebruik is geweest bij ABC Abwehr BTL 210. Bij ons heet dat NBC, Nucleair – Biologisch – Chemisch. Het voertuig heeft daar dienst gedaan als radiowagen en was uitgerust met oa. de zendontvanger SEM25 en een EM25. Ook was voorzien in een eigen generator die in de shelter opgeborgen werd.

Voor zover ik het heb kunnen achterhalen is de Unimog in 1965 geleverd aan ABCAbwBtl 210, opgericht 01.04.1963 te Bruchsal tot 31.03.1980. Na deze datum is de eenheid doorgegaan als “Lehr” eenheid, vandaar de “L” in 2-210L.

ABCAbwLehrBtl 210 is actief geweest van 01.04.1980 te Sonthofen tot 31.03.2005.
De parate dienst is overgegaan naar ABCAbwBtl 750 te Bruchsal.

De VIP ingang
Een kijkje in de shelter
Hier met de Harris RF615B tuner

De binnenkant is natuurlijk niet leeg! De VHF apparatuur (SEM25) is vervangen door een dubbele set GRC-106. 200 Watt HF van 2 tot 30 MHz. De linker set heeft de eindtrap en de middelste set het telexmodem. Helemaal rechts staat een RT-3600 met daarop een PRC-2000. Dit is een momentopname, de apparatuur wisselt nog wel eens wat ook heel makkelijk gaat doordat de radiotafel is voorzien van C-profielen. De apparatuur wordt met glijmoeren op de tafel gemonteerd en is snel te wisselen.


De stroom voor de apparatuur wordt geleverd door in totaal 8 Optima “Yellow top” accu’s. De boordspanning is 24V zodat er 4 sets gemaakt zijn van steeds 2 accu’s in serie. Elke set heeft een electronische balancer die bij het laden de spanning over de beide accu’s bewaakt en zonodig ingrijpt. De vier sets staan weer parallel. De accu’s zijn op de polen afgezekerd op 75A, in totaal is de maximale stroom daarmee begrenst op 300A om het een beetje veilig te houden. Een kortgesloten Yellow top kan makkelijk 1200A leveren…

Vier van de acht Optima’s
De AN/UGC-74B(V)3 telex achterin
En soms op de werkbank…
De grote aanhanger, 1 ton
De prachtige “gasfabriek” Zenith 32 NDIX
Vers gereviseerd
De kleine aanhanger, 1/4 ton
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen!